Přerušovaný půst neboli dieta 5/2

Michael Mosley zpopularizoval dietu 5/2 v roce 2012 v pořadu BBC Eat, Fast and Live Longer  (pro ty co rozumí anglicky je jednodušší pustit si to tady) . Zaujalo mne to, protože se pořad zabývá podobnými otázkami jako já.

Princip diety 5/2 je jednoduchý. Po dva dny v týdnu (které spolu nesouvisí) musíte omezit denní přísun kalorií na 500 (u mužů 600) a zbytek týdne jíte normálně. Ačkoliv můžete být znechuceni stejně jako my, že „normálně“ neznamená ,že dny jídla jsou svátky obžerství, spíše byste se měli držet doporučené denní kalorické dávky , tj. 2000 pro ženy, 2500 pro muže. Angličani se drží jednotek kalorie , jednoduchý přepočet 1 kal. je 4 kJ (přesně 4,187).

Půst je hodnocen jako efektivnější způsob snížení hmotnosti, protože snižuje příjem kalorií přerušovaně místo najednou a tělo na to reaguje přechodem do „opravného modu“místo „hladovějícího modu“ . Opravný mód způsobuje, že tělo opravuje poškozené buňky což spotřebovává více energie, zatímco hladovění nutí tělo ukládat tuky.

Dieta 5/2 je k nalezení i na našich webech.

Důležité:

Maximum aroma s minimem kalorií

  • Půst a sacharidy nejdou dohromady. Sladké croissanty  vám seberou  většinu denního přídělu a v jedenáct skončíte hladoví.
  • Místo toho se zaměřte na zeleninu, saláty a drobné kousky libového masa, ryby, vajíčka či tófu (to vůbec nevím co je, teda vím přečetl jsem si to :-))
  • Doplňte to bylinkami, kořením a ochucovadly chilli v práčku nebo v omáčce do polévky, dušenými či pečenými fazolemi; viiný ocet nebo citronová šťáva na ochucení salátů a čerstvé bylinky na vršek většiny jídel.
  • polévky jsou skvělé, protože se ukazuje, že vás zaplní déle než stejné ingredience servírované na talíři.

Experimentujte s dobou jídla

  • Mnoho lidí zjišťuje, že když jí později, lépe snáší hlad.
  • Experimentem najděte co vám vyhovuje víc
  • Spojení tří jídel do dvou nebo jednoho jídla vám dá více kalorií na jídlo. Zkuste svačit ve 12 a večeřet v 18, nebo si dejte velké jídlo s partnerem v 19 večer. Jsou jisté důkazy, že delší pauza mezi jídly dává větší zdravotní benefity.

Tak jaké jsou klady 5:2 diety?

Zeptali jsme se  co si myslí potravinoví odborníci a publicisté a experti přes  zdraví o 5:2 dietě (neautorizovaný překlad viz

1. Vaše poznávací funkce se mohou zlepčit co může pomoci k prevenci podmínek pro vznik Alhheimera a demence .

2. Felicity Cloake, sloupkařka Guarudianu a cenou oceněná spisovatelka o jídle říká:’Dieta 5:2 ej jen jedna z těch co jsem zkusila a která se zdá se dá zvládnout dlouhodobě – myšlenka na to, že bych se omezila po celých sedm dní v týdnu je natolik depresivní, že jsem ji vzdala okamžitě, ale nevypadá tak hrozně půst jeden den za čas. A po všem si mohu dát ráno koláč!“

3. Půst po krátkou dobu může dát vašemu trávícímu systému chvilku odpočinku..

4. Angela Dowden, autorka knihy Kuchařka diety 5:2 říká:‘ Půst je postup, který můžete udržet a je také možno ho adaptovat – později můžete skončit na jednom dni v týdnu k udržení váhy. Také to zdá se může pomoci k novému naučení vašich stravovacích zvyků, což je klíčem k udržení úbytku váhy.‘

5. Počáteční studie napovídají, že přerušovaný půst může mít schopnost prodloužit délku života.

6. Dr. Sarah Schenker, autorka knihy Kniha receptů při půstu říká:‘ K když zjistíte, že začít s půsty je pro vás docela boj, rychle se naučíte zvládat bolesti hladu a někteří lidé se cítí půstem posíleni, jiní mluví o pocitu svobody či úlevy od dilema co si dát k jídlu.“

7. Může redukovat vývoj chronických nemocí jako je cukrovka 2. typu.

8. Kate Harrison, autorka Základní knihy receptů při 5:2 půstu říká:‘ 5:2 je první dieta, kterou jsem si zachtěla ponechat po celý život – je neobyčejně jednoduchá a přizpůsobivá. Plus vám ušetří peníze – a ovšem stále se můžete dopřát potěšení z vašich oblíbených jídel, takže 5:2 znamená, že se již nebudete cítit provinile kvůli jídlu.

9. Půst je spojován se snížením úrovně IGF-1 v krvi (růstový hormon, který je považován za původce zrychleného stárnutí a může způsobovat dělení buněk jako těch co se nacházejí v nádorech.

To zní skvěle, jaké jsou zápory?

1. Po půstu se můžete mít pocit přejedení.

2. Emma Woolf, sloupkařka Times v pořadu Channel 4 uvedla: Je jich víc než kladů ???(nerozumím asi přesně). Je nevyvážené a nezdravé střídat půst s přejídáním.  Také cyklus vše- nebo- nic hladových dnů a vysoko kalorických dnů je na hraně. Extrémní diety spouští přejídání a způsobují změny nálady. Jako každá dieta je i tahle nepoužitelná po dlouhý čas.

3. Postranní efekty zahrnují potíže se spánkem, špatné dýchání, dehydrataci a úzkost.

4. Fiona Nave, registrivaný pediatric dietitian/murtionist říká:‘ Není to udržitelná dieta – je to dieta, která způsobí návrat váhy. Jsou zde krátkodobá zdravotní rizika, které je třeba hlídat. Lidem může způsobit závratě, pocity nemoci a mohou také odejít :-o. A pokud někdo již je diabetik, kupříkladu, může to být extrémně nebezpečné.‘

5. Omezení jídla může vést k výživovému deficitu ve vašem těle, které nedostane všechny potřebné minerály a výživu, kterou potřebuje.

6. Alan Aragon, Pánský zdravotní poradce, říká:‘ Vědci jsou dnes ve fázi náhodně řízené studie, kde některým lidem předepisují půst a jiným jíst stejné množství jídla v daleko typičtější skladně ?? a sledují obě skupiny co se bude dít.

7. Dieta není vhodná pro těhotné ženy, pacienty s diabetem 1, děti a lidi po operacích.

8. Půst vám může ubrat enerfii, což může ovlivnit vaši schopnost fungovat v denních činnostech.

9. Je obava, že 5/2 dieta může vybudit stravovací potíže u ovlivnitelných lidí.

 
Dále – recepty při dietě 5/2 – co můžete jíst při dnech půstu http://www.marieclaire.co.uk/blogs/suzannah-ramsdale/542291/5-2-diet-recipes-what-can-you-eat-on-the-fasting-days.html#uHDwvQOaKhD6T8Aw.99

Další rady jsou třeba zde.

Názor jednoho odborníka, který vystupuje v pořadu BBC – Kristy Varady je v tomhle novém článku z 5.2.2014, kde již shrnuje výsledky testů nejen na myších, ale i na lidech. Jednoduše řečeno je toho názoru, že lepší než 5/2  (5 dnů účastník jí co chce, dva dny jí jen 600 kalorií za den) je lepší střídat prostě jeden den standardního jídla se dnem půstu. Důvodem je to, že si tělo zvykne na 48 hod. režim místo na náhodné střídání jídla/půstu . Její názor je hlavně ovlivněn cílem přerušovaného půstu – hubnutím. Primárním cílem MM ve výše uvedeném pořadu ale bylo hlavně nastavení organismu na jiný režim, snižující rizika nemocí stáří. Snížení váhy bylo až sekundárním cílem.

Uvádí zajímavý poznatek. Dvě skupiny lidí, jedna jedla tučnou, druhá nízkotučnou stravu ve dnech jídla. Výsledek byl u obou stejný (je o tom zmínka i ve filmu), jen ti co se živili tučnou stravou měli menší tendenci podvádět :-))

 

 

 

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice Důchod. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s