Kruhové objezdy a jak na ně

Našel jsem článek na webu týkající se téhož. Jízdu na objezdu s více pruhy však nevysvětlují dostatečně, zejména chování ve vnějším pruhu. Ve Francii se z pravého pruhu na nejbližším výjezdu vyjíždí ven. Znamená to tedy, že i z vnitřního pruhu (u okruhu se dvěma pásy) se může na nejbližším výjezdu vyjet, pokud výjezd má také dva pruhy, protože logicky vnější pruh vyjíždí do pravého pruhu výjezdu, vnitřní pak do levého.  Ergo jak říká autor, přednost má vozidlo přejíždějící z vnitřního pruhu. Autor článku však správně říká „nespoléhejte se, že se řidiči budou chovat tak jak jste zvyklí z domova“.

Kruhový objezd


 

Stojí zato si poznamenat výsledky výzkumu projíždění kruhových objezdů, že abych nebyl takový bambula na kterého zabozrouti troubí, když udělá chybu z neznalosti, aniž by ho rovnou sestřelili což by hrozilo u nás.

Poprvé jsem se s tou záhadou dvou pruhů v kruháku setkal  kdysi před Hradcem Králové, možná to je všem řidičům jasné, ale já nemohl pochopit ( a nikdo mi to neřekl) jak se správně ve dvou pruzích kruháku pohybovat až do mé předposlední cesty do Francie. Poté co tam na mne někdo troubil, když jsem na kruháku blbnul jsem se zamyslel a pozoroval a přišel na toto.

1. pokud z kruháku vyjíždím hned na první odbočce, je jasné, že pro mne je vnější pruh kruháku. U velkých kruháků je tahle odbočka často udělána zvlášť, takže do kruhu není potřeba zajet.

2. pokud vyjíždím druhou a další odbočkou, je pro mne správný vnitřní pruh kruhového objezdu a na předposlední odbočce mohu přejet do vnějšího pruhu a pak vyjet. Často bývá výjezd z vnitřního pruhu směrován rovnou do levého pruhu navazující komunikace, takže mne v tomto případě vozidla najíždějící na předposlední odbočce, která chtějí hned vyjet vůbec neomezují, vyjíždíme vedle sebe v sousedních pruzích. Tady hrozí nebezpečí od cizáků z Česka, kteří předpokládám v 99% pojedou stále ve vnějším pruhu, i když si dělají třeba po kruháči bloudící kolečka. Proto vždy při vyjíždění z vnitřního pruhu koukám, zda v levo nemám nějakého šikovného z Čech 🙂

3. Pokud ke kruháku vede dvouproudá silnice, kruhák je dvouproudý, vjedu do kruháku v levém pruhu, absolvuji celý kruhák ve vnitřním pruhu a vyjíždím opět do levého pruhu. Přitom bych neměl mít problem s řidičem v pravém pruhu, protože ten má vyjet na první odbočce od svého vjezdu. Tohle je největší problém, protože to drtivá většina řidičů neví a budou klidně kroužit v pravém pruhu. Takže tady opatrně, dokud se to ostatní nenaučí a dokud to nedají do předpisů. Jízdy v levém pruhu se dá dobře využít, protože většina našich řidičů neví co si s levým a vnitřním pruhem počít a tak se před kruháčem nacpou do pravého.

4. u velkých kruháků také může být rovnou před kruhákem vyznačeno, do jakého pruhu se mám zařadit podle výjezdu který chci použít. Pak je to poměrně jednoduché, i když stále musím dávat přednost vozům na kruháku.

5. když to zblbnu v cizině, klidně si pomalu udělám o kolečko víc, maximálně na mne někdo zatroubí 🙂

Aby to nebylo tak jednoduché, pokud narazím na kruhový objezd, který není označen značkou kruhového objezdu, není to kruhový objezd, ale normální křižovatka, kde platí přednost zprava. Proto mi dávala ta francouzka při cestě na jih přednost a já se tomu podivoval:-)

Jsou i takové chuťovky 🙂

c7252f1f2f_48332476_o2

Tady je kruháč před Hradcem, kde autoři i namalovali, jak v pruzích najíždět do kruháče. Je zde vidět, že v levém pruhu je značka Dej přednost v jízdě, kdežto v pravém není, protože v principu z leva ve vnějším pruhu by nemělo nic přijet. Dej přednost v jízdě platí pro vozidla, které k příjezdu přijíždí ve vnitřním pruhu a buď dál pokračují ve vnitřním, nebo se řadí do vnějšího k vyjetí na následujícím výjezdu 🙂 .Je tam taky vidět chybně umístěné Dej přednost v jízdě v pravém pruhu výjezdu z města (na fotce vypadá jako prostřední) – úplně pravý nepočítám, protože ten je veden mimo kruhový objezd přímo na Dvůr Králové atd.

Screenshot 2014-07-31 19.42.56

No je to tedy pěkně zamotaná historie :-)))

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice Automobily, Dovednosti. Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Jedna reakce na Kruhové objezdy a jak na ně

  1. Pingback: Kruhový objezd s více pruhy | ok52 Blog

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s