SU-24

27.6.2016 Divné věci se dějí, Erdogan se údajně Rusku omluvil za sestřelení stíhačky . Nyní to uvedl Kreml.

24.11.2015 v 10:20 bylo ruské letadlo bylo sestřeleno tureckou stíhačkou. Co předcházelo?

30.9.2015 začaly ruské letecké operace v Sýrii.

3. a 4.10.  došlo k narušení tureckého vzdušného prostoru – Rusko tyto incidenty nepřiznalo.

5.10. další narušení vzdušného prostoru, ruský velvyslanec v Ankaře obdržel protestní nótu, na kterou odpověděl představitel ruského Ministerstva obrany Konašenkov ….velením Letecko-kosmických vojsk Ruska v Sýrii byly podniknuty kroky, aby se podobné situace neopakovaly. Zároveň Rada Nato nazvala ruské postupy „neodpovědnými“ a upozornila na „krajní nebezpečnost podobných situací“.

6.10. obdržel ruský velvyslanec další nótu.

7.10 prezident Turecka R.T. Erdogan prohlásil, že “ … Moskva hodně ztratí, pokud její přátelství s Ankarou skončí.“

8.10. ministr obrany USA Ashton Carter po zasedání Rady Nato prohlásil , že ..“očekávám, že v brzké době Rusové budou mít první ztráty v Sýrii“, a dále „… považujeme působení RF v Sýrii za neprofesionální, včetně narušování vzdušného prostoru Turecka, který je zároveň vzdušným prostorem NATO a včetně vypuštění bez upozornění křídlatých raket, které minuly jen o několik mil americký neřízený dron.“

Všechna narušení byla z ruské strany, Rusko obdrželo několik protestních nót, vyjádření představitelů NATO, ale žádná opatření nepodniklo.

15.10. turecké Ministerstvo zahraničí vyjádřilo ústy zástupce ministra zahraničí naději, že se další narušení tureckého vzdušného prostoru nebudou opakovat.

16.10. turecké stíhačky sestřelily neznámý létající aparát, který narušil vzdušný prostor země. Ruská agentura TASS vzápětí po informaci turecké televize NTV o sestřelení bezpilotního letadla zveřejňuje vyjádření MO RF, že se všechna letadla ruského uskupení v Sýrii vrátila v pořádku na základny.

17.10. turecký premiér A. Davutoglu velmi tvrdě a nekompromisně prohlásil, že od nyní bude Turecko „bez váhání“ sestřelovat všechny narušitele tureckého vzdušného prostoru, ať už se bude jednat o bezpilotní nebo pilotované letouny. Upozornění bylo zcela jistě vyvoláno den předtím předvedeným já nic já muzikant.

20.11. turecké Ministerstvo pozvalo velvyslance Ruska a vyjádřilo mu zásadní protest proti intenzivnímu bombardování území u hranice, osídleného syrskými turkmeny (Turci, kteří se po rozdapu Osmanské říše ocitli na území Sýrie).

24.11. byl ruský bombardér sestřelen, zprávy o osudu obou pilotů jsou zatím rozporuplné.

Turecko je spojenec v NATO, i když jeho dosavadní jednání v celém konfliktu na Středním Východě je mírně řečeno kontroverzní. Turecko se zároveň snaží o vytvoření bezletového pásma nad dotčeným územím kvůli ochraně zde žijících syrských Turkmenů. Je to obdobný postup jaký Rusko použilo při obsazování území Moldávie (Podněstří), Gruzie (Jižní Osetie a Abcházie) nebo Krymu a Donbasu na Ukrajině  pod záminkou ochrany ruskojazyčného obyvatelstva s tím rozdílem, že Turecko na území Sýrie otevřeně nezasahuje.

Nyní se ukáže, zda ruský car hledá záminku k vyvolání většího konflitku – pokud dojde k vojenské eskalaci Rusko- Turecko, konflikt může rychle přerůst v konfrontaci na vodě s děsivou vyhlídkou války v Evropě. Nebo po obdržení první facky za jeho neslušné chování couvne. A co když Turecko uzavře Bospor (Smlouvy z roku 1936 to umožňují jen v případě válečného stavu)?

V každém případě je tu vidět, že nejde o žádný boj proti IS, místní konflikty jsou závislé na podpoře třetích stran a situace je natolik zamotaná, že není vidět konce.

fc15abdc-ee39-4d5e-9bc9-d4dca4ae22a0

20151030sýrieSU24

Turecká pravidla leteckého provozu v okolí hranice jsou následující: pokud se letoun přiblíží na vzdálenost 12 mil od hranice, upozorní ho. Když se přiblíží na vzdálenost 5 mil, vyhlásí se poplach a startují F-16. Pokud letoun překročí hranici, je sestřelen.

Informace poskytované ruským Ministerstvem obrany byly v minulosti již tolikrát lživé, že nemá cenu zkoumat, zda tentokrát udělali výjimku či nikoliv. Rusko však po okamžitém tureckém oznámení incidentu ve 13.00 jako obvykle vypouštělo mlhu, hovořilo o sestřelu raketou země-vzduch, zveřejnilo plánky letu kopírujícího hranici Turecka apod. Stejně tak neochotně zveřejnilo informaci o padlých ruských vojácích až večer ve po 21. hodině. Nečekaně informaci o tragédii ve večerních zprávách Rosija24 přinesl při kondolenci na setkání s Putinem jordánský král v souvislosti s A321 a zabitým pilotem SU-24. Putin se k pilotovi nevyjádřil. V Rusku ovšem takovéto zdržování informací patří k místní kultůře, vzpomínám jak před lety informace o prvních kosmických letech sověti podávali dost často až po jejich skončení. Většina Rusů, která sleduje pouze oficiální sdělovací prostředky a aktivně si informace nehledá, se tak ocitá v jakémsi paralelním informačním světě, který umožňuje Kremlu tvarovat veřejné mínění podobně jako se mu to dařilo na východní Ukrajině v posledních letech. Nedělejme si však iluze, i u nás se najdou lidé odkázaní na jednu tv stanici a ta pak může jejich světonázor ovlivňovat. Reportáž s „údajným“ zachráněným druhým pilotem sestřeleného su-24, který se v krajině podle jeho slov orientuje bez přístrojů, žádná upozornění neslyšel, neviděl, raketu neviděli protože prý přiletěla zezadu. Zvláštní. Přestože jsou jeho fotky v internetu dostupné, tady stojí zády ke kameře.

754484657297264

První záznam jedné z výzev tureckého pilota ke změně směru, neboť se neznámé letadlo blíží do tureckého vzdušného prostoru. Záznam výzvy pilota pronášené poměrně klidným hlasem je od 0:37 a pak větší část od 1:35.

Druhý záznam údajně pořídil Libanonský pilot společnosti MEA. Zde již pilot vzrušeným hlasem opakovaně vyzývá ke změně směru na jih.

Mimochodem s Tureckem Rusko bojovalo v historii 12x!! Turecká armáda je v NATO druhou nejsilnějí po USA , mimo záloh je ve zbrani 410500 vojáků (2015)

26.11.2015 Po masivním raketovém a leteckém ostřelování místa dopadu sestřeleného su-24 Rusko mstí smrt svých dvou vojáků zřejmě s úmyslem celou oblast vymazat ze země. Rusko dále oznámilo posílení své letecké flotily v Sýrii o 10-12 stíhacích letounů, tak aby každý bombardér mohl být doprovázen stíhačkou. Takže teď můžeme očekávat, že na oplátku Turecko dodá povstalcům u jeho hranice Stingery nebo podobné zbraně, a můžeme pokračovat o stupeň výše. Kde se ztratil IS? Putin a Erdogan jsou podobní týpci, vystačí si sami?

Ve stejnou dobu Holland po jednání s Mr. Pu oznámil dohodu, že budou útočit pouze na IS a na džihádistické skupiny. Fajn. Jsem zvědav, který soudce bude rozhodovat, kdo je ještě džihádista a kdo už je umírněnec. Asi si tihle dva strejcové zapnou Skajpa a budou si na mapě ukazovat kam s tím prásknou příště. Možná je to ale jednodušší, Voloďa žije v jiném světě a tak pravděpodobně hovořili jeden o voze a druhý o koze. Pro Hollanda je rozhodující, jestli daná skupina bojuje proti IS, pro Vovu jsou všichni co bojují proti Asadovi stejná havěť.

putin

Rusové mají na základně v Sýrii pro podporu bombardérů 4x SU30SM a 4x SU-27SM3.*Přesun dalších letadel nedává smysl vzhledem k již tak velké koncentraci techniky a problémů s transportem dalších letadel. Turci mají k dispozici 179 F16-C a 57x F-16D (F16 vyrábí sami na základě licence) a SU-24 sestřelili raketou AIM-9pro blízký boj tak, že ani posádka ani dispečeři si ničeho nevšimli a ještě dlouho nemohli pochopit co se stalo. Turci jsou v případě konfliktu s přehledem ruské letectvo zlikvidovat, ale i za několik hodin s tanky obsadit základnu a Triumf S-400 ukořistit jako trofej, mají to jen několik desítek km od hranice. On totiž tenhle protiletadlový systém přímo ohrožuje všechna letadla v oblasti tedy i Izraelská a Turecká, ale také letadla koalice proto IS. Nebude se někdo z nich cítit natolik ohrožený, aby na něj nezaútočil?

* aktuální počty ruských letadel v Latakii:

12x SU-25SM
12x SU-24M asi -1 ?
12x SU-34
4x SU-27SM3
4x su-30 SM

28.11.2015 Co způsobilo, že SU-24 bylo sestřeleno? Přes tvrzení druhého pilota otočeného zády ke kameře, že terén zná důvěrně se dá předpokládat opak. Přesto i kdyby terén neznal, moderní letectvo má další prostředky, které by měly dovolit posádce vyváznout:

Radiolokační zabezpečení – letectvo NATO používá známé AWACS. S takovým zajištěním piloti musí vědět, co se okolo nich děje.

Pilot musí vědět, jaké typy protiletecké ochrany se vyskytují v okolí letu včetně nebezpečí od stíhacího letectva okolních zemí.

Každý moderní vojenský letoun  má systém upozornění na blížící se raketu. Tyhle systémy se montují na letouny již okolo 40 let.

Vypadá to, že posádka modernizovaného letadla ruských Vojensko-kosmických sil SU-24M žádné informace z radiolokačního průzkumu neměla. Ani o tureckých letadlech, ani o vypuštěné raketě. Kosmické?

O přiblížení rakety podle tvrzení druhého pilota posádka do zásahu nevěděla!!! Měli to vypnuté, nebo to nemuměli použít?

Museli bezpečně vědět, že se pohybují v okolí hranice státu, který několikrát upozornil, že bude sestřelovat letadla, která poruší vzdušný prostor a před SU-24M již také sestřelil zřejmě ruský bezpilotní letoun.

Existují svědectví o tom, že na otevřeném kanálu turecká posádka dosti naléhavě upozorňovala, aby letadlo změnilo kurz. Buď Rusové měli rádio vypnuté, nebo té blabla angličtině nerozumí?

Celkově to vypadá, že ruské kosmické letectvo v Sýrii je spíš napůl partyzánské společenstvo bez normálního zabezpečení a profesionálního výcviku. Na bombardování syrských tržišť zaplněných civily „vysoce přesnými“ kazetovými bombami to ale stačí. To, že nikde v okolí ani není žádný IS již netřeba připomínat.

4.12.2015 Blog Putin@war   (dříve ukraine@war) z veřejných zdrojů zrekonstruoval místo dopadu sestřeleného su-24. V blogu je přesně popsán postup i zdroje, ze kterých blogger vychází. Závěr je jasný, ihned po sestřelu ruského su-24 zveřejněná tureckou stranou trajektorie letu sestřeleného letadla odpovídá informacím zjištěným z fotografií, videí a dat Google Earth. Z toho vyplývá, že ruské letadlo přeletělo nad územím Turecka a letělo po trase zveřejněné Tureckem. Obě sobě odporující následné verze zveřejněné ruským Ministerstvem Obrany neodpovídá skutečnosti.  Na této stránce jsou krom textu v ruštině ještě zveřejněny další zobrazení včetně verzí MO RF.

K podobnému závěru došel i letecký expert Vadim Lukaševič: Jsou to jen 2 obrázky jednoho úřadu s množstvím principiálních rozporů mezi sebou, které zcela znehodnocují jejich význam. Žádná data z radarů v těchto obrázcích nejsou.

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice Sýrie se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zanechat Odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s